Share this:

"/>
Contributors

Σχολικού Δικτύου Δράσης «Ταπερίστας 2023» – ΚΕΠΕΑ Αρναίας

Το Σχολικό Δίκτυο Δράσης “Ταπερίστας” υλοποιείται για δεύτερη σχολική χρονιά και απευθύνεται στους
μαθητές και εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλων των Περιφερειακών
Ενοτήτων της χώρας, θα έχει δηλαδή εθνική εμβέλεια και θα διαρκέσει από το Νοέμβριο 2022 έως το Μάιο
2023.

Συντονιστής του δικτύου είναι το Κ.ΕΠΕ.Α. Αρναίας και συμμετέχουν τα Κ.Ε.ΠΕ.Α. Αν. Ολύμπου, Βελβεντού Σιάτιστας, Ελ. Κορδελιού, Θέρμης, Καλαμάτας, Καρπενησίου, Κέρκυρας, Μακρινίτσας, Μαρώνειας,
Μεσολογγίου, Νάουσας, Περτουλίου-Τρικκαίων, Σικυωνίων και Χαλκιδικής, οι Διευθύνσεις Π/θμιας
Εκπαίδευσης Αν. Θεσσαλονίκης, Αργολίδας, Δυτ. Θεσσαλονίκης, Ηλείας, Κορινθίας, Κυκλάδων, Λάρισας,
Μαγνησίας, Φλώρινας και οι Διευθύνσεις Δ/θμιας Εκπαίδευσης Αν. Αττικής, Αχαΐας, Β΄Αθήνας, Δ΄ Αθήνας,
Δράμας, Ευβοίας, Ημαθίας, Κυκλάδων, Πειραιά, Ρεθύμνου και Χαλκιδικής δια των Υπευθύνων
Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Σχολικών Δραστηριοτήτων, Αγωγής Υγείας.


Θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις: Διερευνητική (Α΄ Φάση), Εφαρμογής (Β΄ Φάση) και Διάχυσης (Γ΄ Φάση). Κάθε
φάση της Δράσης θα χαρακτηρίζεται από τις βιωματικές, ατομικές ή ομαδικές δραστηριότητες, τη διάδραση
μεταξύ των μελών της ομάδας αλλά και των μελών ομάδων διαφορετικών σχολείων και την
ανατροφοδότηση. Η διάρκεια της κάθε φάσης θα αποφασίζεται από τον/την ή τους/τις εκπαιδευτικούς
ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες, γνωστικές και άλλες, κάθε ομάδας. Είναι σημαντικό, όμως, η φάση της
εφαρμογής και ανάπτυξης της καλής πρακτικής υιοθέτησης σπιτικού δεκατιανού, σε σκεύος πολλών χρήσεων
να έχει μεγάλη διάρκεια, με στόχο να γίνει τρόπος ζωής.


Τα σχολεία μπορούν να ενταχθούν στη Δράση ανεξάρτητα αν υλοποιούν πρόγραμμα Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας ή άλλο και αυτή μπορεί να συνδεθεί με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και με
πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ή Αγωγής Υγείας με έναν ή περισσότερους από τους εξής
θεματικούς άξονες:
-Μείωση κατανάλωσης
-Διαχείριση οικιακών απορριμμάτων
-Ποιότητα διατροφής
-Ασφαλείς συσκευασίες τροφίμων
-Μείωση σπατάλης τροφίμων
-Τοπικά προϊόντα
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΗΣ
Το θέμα της Δράσης αφορά το σχολικό γεύμα των μαθητών (δεκατιανό), τον τρόπο προμήθειάς του, το
σκεύος ή τη συσκευασία μεταφοράς του, την ποσότητα, ποιότητα και τη γεωγραφική εγγύτητα των υλικών,
την επιλογή των κατάλληλων τροφίμων για τις ενεργειακές ανάγκες και την υγεία των μαθητών.


Συγκεκριμένα οι μαθητές θα κληθούν να:
Α΄ Φάση
• διερευνήσουν, καταγράφοντας τις καθημερινές τους πρακτικές σχετικά με το σχολικό τους γεύμα, αν
συνηθίζουν το σπιτικό δεκατιανό ή την προμήθειά του από κατάστημα ή από το κυλικείο του
σχολείου τους, αν το μεταφέρουν σε σκεύος ή σε συσκευασία, πώς διαχειρίζονται το υλικό
συσκευασίας του, ποιες τροφές προτιμούν
• σημειώσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους σε ένα συνεργατικό έγγραφο excel
• βγάλουν συμπεράσματα για τις προσωπικές αλλά και ομαδικές συνήθειες σχετικά με το δεκατιανό
• ερευνήσουν το περιβαλλοντικό όφελος από τη συνήθεια του σπιτικού δεκατιανού και τη χρήση
σκευών πολλαπλών χρήσεων καθώς και από την επιλογή των τοπικών προϊόντων στο σχολικό τους
γεύμα και όχι μόνο
Β΄ Φάση
Επίσης να:
• παίρνουν σπιτικό σχολικό γεύμα
• το ετοιμάζουν κατά προτίμηση οι ίδιοι ή με τη βοήθεια μελών της οικογένειάς τους
• το μεταφέρουν σε σκεύη πολλαπλών χρήσεων τα οποία θα είναι κατάλληλα για την ασφαλή φύλαξη
των γευμάτων και την υγεία των μαθητών
• επιλέγουν κατά προτίμηση τοπικά, αν είναι εφικτό βιολογικά, προϊόντα
• επιλέγουν σωστούς, διατροφικά, συνδυασμούς τροφίμων
• ελέγχουν αν η ποσότητα της τροφής που προμηθεύονται καθημερινά είναι όση χρειάζονται
• δημιουργήσουν και ενημερώνουν το προσωπικό, ηλεκτρονικό τους ημερολόγιο σχετικά με τις
επιλογές τους, τις προτιμήσεις τους, τις δυσκολίες που πιθανόν συναντούν, λύσεις που βρήκαν στην
πορεία της δράσης, φωτογραφίες των αγαπημένων τους γευμάτων
• μοιράζονται, αν το επιθυμούν, στο Blog της Δράσης σημειώσεις ή φωτογραφίες από το ημερολόγιό
τους
• σχολιάζουν στο Blog, με ευγενικό τρόπο, επιλογές των άλλων μαθητών, δοκιμάζουν ό,τι θεωρούν
ενδιαφέρον
• συζητούν στην ομάδα τις επιλογές τους, παρουσιάζουν τις δυσκολίες τους, μοιράζονται επιτυχημένες
πρακτικές, βοηθούν τους συμμαθητές τους.
• καλέσουν τα καφέ (καταστήματα) που είναι κοντά στο σχολείο τους ή και το σχολικό κυλικείο να
εφαρμόσουν τη χρήση ποτηριού πολλαπλών χρήσεων από τον πελάτη για το σερβίρισμα καφέ ή
άλλου ροφήματος με κάποια έκπτωση στην τιμή
• δημιουργήσουν ψηφιακά παιχνίδια επιβράβευσης στις σωστές επιλογές, σχετικά με το δεκατιανό
Γ΄ Φάση
Τέλος να:
• καταγράψουν εκ νέου τις καθημερινές τους συνήθειες για το σχολικό γεύμα
• σημειώσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους στο υπάρχον συνεργατικό έγγραφο excel
• Συγκρίνουν τα δεδομένα της καταγραφής πριν και μετά την εφαρμογή της καλής πρακτικής και να
βγάλουν ατομικά και ομαδικά συμπεράσματα
• δημιουργήσουν αφίσα προβολής της Δράσης τους και διάχυσης της καλής πρακτικής που εφάρμοσαν
• κοινοποιήσουν την αφίσα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του σχολείου τους αλλά και στα υπόλοιπα
συμμετέχοντα στη Δράση σχολεία, ΚΠΕ, Υπευθύνους Σχολικών Δραστηριοτήτων ή Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης, στο Blog της Δράσης
• δημιουργήσουν ενημερωτικό φυλλάδιο για το σπιτικό δεκατιανό το οποίο μπορούν να αναρτήσουν
στην ιστοσελίδα του σχολείου τους αλλά και στο Blog της Δράσης
• καλέσουν τους μαθητές του σχολείου τους να εφαρμόσουν την πρακτική “Ταπερίστας”
• παρακινήσουν τα μέλη του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντός τους να υιοθετήσουν την
πρακτική “Ταπερίστας”
• Να συνεχίσουν οι ίδιοι την πρακτική “Ταπερίστας” κάνοντάς την τρόπο ζωής
Οι εκπαιδευτικοί που θα συντονίζουν τις μαθητικές ομάδες, έχουν τη διακριτική ευχέρεια να επιλέγουν τις
δραστηριότητες που κατά την κρίση τους ανταποκρίνονται στην ηλικιακή ομάδα και στις ιδιαιτερότητες της
ομάδας τους αλλά και να τις προσαρμόζουν αναλόγως.


ΣΤΟΧΟΙ ΔΡΑΣΗΣ
Το συγκεκριμένο Σχολικό Δίκτυο Δράσης μέσα από την εφαρμογή της πρακτικής στοχεύει:
• στη μείωση της κατανάλωσης συσκευασιών μιας χρήσης (ανακυκλώσιμων ή μη) και κατ’ επέκταση
στη μείωση της παραγωγής απορριμμάτων,
• στην υιοθέτηση υγιεινής και βιώσιμης διατροφής
και επιδιώκει
• την ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την οικονομία στους πόρους και στα αγαθά,
• την ανάπτυξη υπεύθυνης περιβαλλοντικά συμπεριφοράς των μαθητών σε σχέση με την ποσότητα
τροφής που προμηθεύονται, ώστε να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων και την παραγωγή οργανικών
υπολειμμάτων,
• την προτίμηση των τοπικών προϊόντων, λόγω του μικρότερου ενεργειακού αποτυπώματος, αλλά και
λόγω της ενίσχυσης των τοπικών παραγωγών,
• την αφύπνιση του πνεύματος ενεργού πολίτη σε μικρές, καθημερινές πράξεις οι οποίες έχουν μεγάλο
περιβαλλοντικό αντίκρισμα όταν έχουν μαζικό χαρακτήρα.


ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ-ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Οι συνεργαζόμενοι φορείς, Κ.Ε.ΠΕ.Α. και Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων ή Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης, για την εκπαιδευτική, μεθοδολογική και διδακτική στήριξη του έργου των εκπαιδευτικών που
θα συμμετέχουν στην υλοποίηση της Δράσης, έχουν παράξει και αναρτήσει στα blogs της δράσης,
υποστηρικτικό υλικό το οποίο περιέχει τη λεπτομερή περιγραφή της Δράσης, με τα απαραίτητα φύλλα
εργασίας, τους πίνακες καταγραφής, τα ηλεκτρονικά εργαλεία που καλούνται να χρησιμοποιήσουν,
συνδέσμους από έγκυρες ιστοσελίδες με πληροφορίες σχετικές με το θέμα. Το εκπαιδευτικό υλικό θα
εμπλουτίζεται σε όλη τη διάρκεια της Δράσης. Για το διαμοιρασμό του εκπαιδευτικού υλικού, τη διάχυση
καλών πρακτικών από τα συμμετέχοντα σχολεία αλλά και την αλληλεπίδραση μεταξύ των σχολείων έχουν
δημιουργηθεί τρία Blogs:
Blog Νηπιαγωγείων: https://blogs.sch.gr/periv-nipiagogeia
Blog Δημοτικών Σχολείων: https://blogs.sch.gr/periv-dimotika
Blog Γυμνασίων – Λυκείων: https://blogs.sch.gr/periv-deyterobathmia
Για κάθε χρόνο λειτουργίας θα παράγουν επίσης και αφίσα/ες για τη δημοσιοποίηση των δραστηριοτήτων
και θα διοργανώνουν δραστηριότητες εξ αποστάσεως ή και διά ζώσης για τους συμμετέχοντες μαθητές και
εκπαιδευτικούς (συναντήσεις σχολείων, κοινές δραστηριότητες, συμπράξεις σχολείων κ.τ.λ.)
Επιπλέον θα οργανώσουν, στην αρχή του Σχολικού Δικτύου Δράσης, εξ αποστάσεως επιμορφωτική/ές
ημερίδα/ες για τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς (τα ονόματα των οποίων αναφέρονται στους παρακάτω
πίνακες) για να δοθεί η απαραίτητη θεωρητική βάση.
Η επιμορφωτική/ές ημερίδα/ες θα περιλαμβάνουν εισηγήσεις για τις επιμέρους θεματικές ενότητες του
Σ.Δ.Δ. της υγιεινής και βιώσιμης διατροφής, της ασφαλούς φύλαξης και μεταφοράς τροφίμων, της μείωσης
των απορριμμάτων, της μείωσης απώλειας και σπατάλης τροφής αλλά και βιωματικά εργαστήρια για τη
χρήση ψηφιακών εργαλείων χρήσιμων για την υλοποίηση της Δράσης.
Τα συνεργαζόμενα Κ.Ε.ΠΕ.Α. θα αναλάβουν την προβολή και διάχυση του παραγόμενου έργου των σχολείων,
την έκδοση βεβαιώσεων συμμετοχής για τους εκπαιδευτικούς και ενθύμια συμμετοχής για τα σχολεία και
τους μαθητές.
Το Σχολικό Δίκτυο Δράσης “Ταπερίστας 2023” θα υλοποιηθεί χωρίς δαπάνες από την πλευρά των
συνεργαζόμενων Κ.Ε.ΠΕ.Α. και εντάσσεται στο πλαίσιο της Πράξης «Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
(ΚΠΕ) – Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Β Κύκλος)» του Ε.Π. «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και
Διά Βίου Μάθηση 2014-2020» με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στη Δράση θα συμμετέχουν οι σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που αναφέρονται στους πίνακες του επισυναπτόμενου: