
“Περιπέτειες και Παιχνίδια στη Νεροπολιτεία” – Εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΚΕΠΕΑ Κλειτορίας – Ακράτας
Το ΚΕΠΕΑ Κλειτορίας – Ακράτας πρόκειται να υλοποιήσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Περιπέτειες και Παιχνίδια στη Νεροπολιτεία», 18-19/11, φιλοξενώντας το Δημοτικό Σχολείο Κλειτορίας Αχαΐας.
Σκοπός του Εκπαιδευτικού Προγράµµατος του ΚΠΕ «Περιπέτειες και Παιχνίδια στη
Νεροπολιτεία» είναι να ευαισθητοποιήσει τους µαθητές στο να κατανοήσουν τη
σηµασία του νερού έτσι ώστε να αλλάξουν στάση και συµπεριφορά σχετικά µε την
προστασία και τη διαχείρισή του, αφού το νερό είναι ένας φυσικός πόρος ζωτικής
σηµασίας για την επιβίωση του ανθρώπου και την ύπαρξη της ζωής.
Επιλογή Θέµατος
Το νερό ως θέµα του Προγράµµατος επιλέχθηκε για τους παρακάτω λόγους:
• Οι πηγές του Αροάνιου ποταµού και το πλατανοδάσος (Πλανητέρο), που
βρίσκονται σε µικρή απόσταση από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Κλειτορίας-Ακράτας, είναι ένας ιδανικός φυσικός χώρος, ένα οικοσύστηµα, για
βιωµατική προσέγγιση µε πολλά φυσικά και ανθρωπογενή ερεθίσµατα.
• Το νερό είναι θέµα άµεσο, καθηµερινό και ελκυστικό που αφορά όλα τα παιδιά.
• Είναι θέµα που αναφέρεται στο αναλυτικό αλλά και στα προγράµµατα
περιβαλλοντικής αγωγής που υλοποιούνται στα σχολεία, άρα ενδιαφέρει µαθητές
και εκπαιδευτικούς.
• Προσφέρεται για σύνδεσή του µε ανθρωπογενείς επιδράσεις και παγκόσµια
περιβαλλοντικά προβλήµατα όπως η ρύπανση και µόλυνση του νερού.
• Αποτελεί προϋπάρχουσα έννοια στους περισσότερους µαθητές, άρα µπορεί να
γίνει χρήση της παιδαγωγικής αρχή του κονστρουκτιβισµού.
Συνοπτική περιγραφή του προγράµµατος
Το πρόγραµµα αυτό είναι µονοήµερο και απευθύνεται σε µαθητές προσχολικής και
πρωτοσχολικής ηλικίας .
Με την άφιξη των µαθητών στο Κέντρο, γίνονται και τα πρώτα παιχνίδια γνωριµίαςεπικοινωνίας.
Ακολουθεί ενηµέρωση και συζήτηση για τις έννοιες µε τις οποίες θα έρθουν σε
επαφή οι µαθητές κατά την διάρκεια της ροής του προγράµµατος.
Στη συνέχεια µε λεωφορείο αναχωρούν για το Πλατανοδάσος στο Πλανητέρο, στις
πηγές του Αροάνιου ποταµού, στους πρόποδες του όρους Χελµός.
Στο πεδίο γίνονται διάφορες αισθησιοκινητικές δράσεις. Οι µαθητές καλούνται να
κινηθούν ελεύθερα στο χώρο και να εκφραστούν σωµατικά µέσα από οµαδικάκινητικά παιχνίδια και παιχνίδια αισθήσεων.
Ακολουθούν θεατρικά παιχνίδια µε διάφορα θέµατα όπως: «Αναπαριστώ τη φύση»,
«Η αρνητική επέµβαση του ανθρώπου στο φυσικό περιβάλλον», «Το ταξίδι του
νερού», «Η ζωή στο δάσος».
Γίνονται οµαδικές δραστηριότητες και ελεύθερο παιχνίδι στο νερό.
Στο τέλος εκφράζουν εικαστικά τις εµπειρίες και τα συναισθήµατά τους και µε αυτόν
τον τρόπο γίνεται η αξιολόγηση και το κλείσιµο του Προγράµµατος.
Στόχοι
Οι στόχοι του Προγράµµατος συνοψίζονται στα εξής:
• Να κατανοήσουν οι µαθητές τη σηµασία του νερού για τη ζωή των φυτών,
των ζώων, του ανθρώπου.
• Να κατανοήσουν τη συνετή διαχείρισή του.
• Να γνωρίσουν από κοντά τις πηγές και το περιβάλλον του ποταµού. Τον
κύκλο του νερού, τη ρύπανση, τις χρήσεις του (Πεστροφείο, Νερόµυλος,
Νεροτριβή).
• Να αναπτύξουν τη δηµιουργικότητα και τη φαντασία τους.
• Να ψυχαγωγηθούν παίζοντας µε το νερό, µε τα φυσικά υλικά και το σώµα
τους.
• Να νιώσουν µε τις αισθήσεις τους ήχους, τα χρώµατα, τις µυρωδιές και τη
µαγεία που έχει το ποτάµι, οι πηγές και ο περιβάλλων χώρος τους.