
“Σχεδιάζω την κατοικία του Σήμερα” – μονοήμερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΚΠΕ Φιλίππων
Στις 18 Οκτωβρίου, το ΚΠΕ Φιλίππων πρόκειται να υλοποιήσει το εκπαιδευτικό του πρόγραμμα “Σχεδιάζω την κατοικία του Σήμερα”, φιλοξενώντας το 1o Δημοτικό Σχολείο Ελευθερούπολης.
ο παρόν πρόγραμμα αποτελεί μια πρόταση για την ευαισθητοποίηση και τη βιωματική εκπαίδευση της μαθητικής κοινότητας στο πνεύμα μιας ανάπτυξης αειφόρου μη καιροσκοπικής. Απευθύνεται σε μαθητές/τριες των μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού (Ε΄ και ΣΤ΄), του Γυμνασίου και του Λυκείου.
Στόχοι του προγράμματος
Γνωστικοί:
Να γνωρίσουν ποιες είναι οι βασικές περιβαλλοντικές αρχές που μπορούν να εφαρμοστούν στη δημιουργία νέων κατοικιών-βιοκλιματικών οι οποίες θα καλύπτουν τις ανάγκες του σύγχρονου τρόπου ζωής.
Να κατανοήσουν πως ο βιοκλιματικός σχεδιασμός εξασφαλίζει συνθήκες άνετης διαβίωσης για τους κατοίκους ενώ ταυτόχρονα εξοικονομείται ενέργεια και προστατεύεται το περιβάλλον.
Να κατανοήσουν πως η κατασκευή περιβαλλοντικά και ενεργειακά αποδοτικών κτηρίων είναι επιτακτική ανάγκη, μπροστά στην περιβαλλοντική κρίση που ολοένα εντείνεται, λαμβάνοντας υπόψη πως οι ποσότητες αερίων του θερμοκηπίου που παράγονται από μια μέση κατοικία είναι διπλάσιες από αυτές που παράγει ένα μέσο αυτοκίνητο και πως σε ένα βιοκλιματικό κτίριο η εξοικονόμηση ενέργειας μπορεί να φτάσει έως και 80%.
Συναισθηματικοί:
Να αμφισβητήσουν το σημερινό τρόπο κατασκευής των οικοδομημάτων και να προτείνουν νέους εναλλακτικούς τρόπους.
Να ενθαρρυνθούν για την υιοθέτηση νέων μεθόδων περιβαλλοντικού – βιοκλιματικού σχεδιασμού και κατασκευής ενεργειακά αποδοτικών κτιρίων.
Ψυχοκινητικοί:
Να δουλέψουν ομαδικά, να αναπτύξουν σχέσεις, να επικοινωνήσουν, να προβληματιστούν.
Να σχεδιάσουν επί χάρτου την κατοικία στην οποία θα επιθυμούσαν να μένουν δίνοντας τους κατευθυντήριες γραμμές για λύσεις που στοχεύουν στη μειωμένη οικολογική επιβάρυνση.
Να σχολιάσουν και να εκφράσουν δημόσια τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της κατοικίας που σχεδίασαν.
Να εκφραστούν μέσα από την κατασκευή της ενεργειακής-βιοκλιματικής κατοικίας στην οποία θα επιθυμούσαν να μένουν χρησιμοποιώντας δημιουργικά τα υλικά μακέτας που θα τους δοθούν.
Να υποδυθούν ρόλους από διαφορετικές επαγγελματικές και κοινωνικές ομάδες οι οποίοι συμμετέχουν στο σχεδιασμό του δομημένου περιβάλλοντος.
Περιγραφή του προγράμματος:
Άφιξη και υποδοχή των μαθητών/μαθητριών στο χώρο του ΚΠΕ.
Υποδοχή – Χωρισμός σε ομάδες με παιχνίδι.
Παιχνίδι ενεργοποίησης της ομάδας: «περιβαλλοντική μπουγάδα».
Συζήτηση – Προβληματισμός – Ενημέρωση σχετικά με τις αρχές της βιωσιμότητας και για το πώς οι αρχές αυτές μπορούν να ενσωματωθούν στη δημιουργία μιας κατοικίας που καλύπτει τις ανάγκες του σύγχρονου τρόπου ζωής χωρίς να επιβαρύνει το περιβάλλον.
Παιχνίδι ρόλων από κοινωνικές και επαγγελματικές ομάδες που συμμετέχουν στο σχεδιασμό και την κατασκευή μιας κατοικίας (Αρχιτέκτονες, πολιτικοί μηχανικοί, οικοδόμοι, ιδιοκτήτες, εργολάβοι).
Σχεδιασμός – εικαστική έκφραση με τη τεχνική του κολλάζ και τη χρήση υλικών για τη χρωματική απόδοση του θέματος σε στρατσόχαρτα – από τις μαθητικές αμάδες μιας σύγχρονης ενεργειακής-βιοκλιματικής κατοικίας, με κατευθύνσεις και οδηγίες για τη σωστή οργάνωση και διαμόρφωση των εσωτερικών χώρων, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της συζήτησης που προηγήθηκε.
Διάλειμμα.
Εργαστήριο κατασκευής – μοντάζ του μοντέλου μιας βιοκλιματικής κατοικίας, παρέχοντάς τους υλικά κατάλληλα για την προσομοίωση των δομικών στοιχείων της και κυρίως αυτών που αποτελούν τα βασικά συστήματα-τεχνικές αξιοποίησης των φυσικών πηγών ενέργειας και άλλων περιβαλλοντικών παραμέτρων. Η δραστηριότητα της κατασκευής θα υλοποιηθεί με παιχνίδι γνωστικό και ενεργοποίησης: «σέρφινγκ».
Παρουσίαση της εργασίας των ομάδων.
Αξιολόγηση του προγράμματος λαμβάνοντας υπόψη το γνωστικό, συναισθηματικό και ψυχοκινητικό υπόβαθρο που καλλιεργήθηκε κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος, με παιχνίδι κινήσεων στο χώρο: «ενέργεια».