Share this:

"/>

“Ο Δρόμος έχει τη δική του ιστορία: μελετώ την αρχιτεκτονική, κατανοώ τους ανθρώπους” – Εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΚΠΕ Λαυρίου

Το ΚΠΕ Λαυρίου πρόκειται να υλοποιήσει το νέο μονοήμερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Ο Δρόμος έχει τη δική του ιστορία: μελετώ την αρχιτεκτονική, κατανοώ τους ανθρώπους”, στις 2/11/21, φιλοξενώντας το 1ο Γενικό Λύκειο Παλλήνης.

ΣΤΟΧΟΙ

  1. Να ενημερωθούν οι μαθητές για το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο ίδρυσης και ανάπτυξης της πόλης του Λαυρίου
  2. Να έρθουν σε επαφή με το δομημένο περιβάλλον της πόλης
  3. Να κατανοήσουν τις έννοιες της εκβιομηχάνισης, της αποβιομηχάνισης, της αστικοποίησης και της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς
  4. Να είναι σε θέση να διακρίνουν τις 3 βασικές κατηγορίες κτιρίων της πόλης: τα βιομηχανικά, τα λαϊκά νεοκλασικά και τις εργατικές κατοικίες
  5. Να είναι σε θέση να διακρίνουν βασικά χαρακτηριστικά κάθε τύπου, με έμφαση στα νεοκλασικά
  6. Να μελετήσουν με βιωματικό τρόπο τη φυσιογνωμία της πόλης έτσι ώστε να καλλιεργηθεί η αγάπη για την πόλη, η φροντίδα προς αυτή και η διάθεση ανάδειξης της (καλλιέργεια της συμπεριφοράς του υπεύθυνου πολίτη)
  7. Να ευαισθητοποιηθούν σε ζητήματα αειφορικής διαχείρισης του αρχιτεκτονικού αποθέματος της πόλης
  8. Να ασκηθούν στην χρήση χάρτη, την παρατήρηση και την καταγραφή

ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Πρόκειται για ένα μονοπάτι στην πόλη με αρκετές στάσεις.

Ύστερα από μια θεωρητική ενημέρωση στο ΚΠΕ έτσι ώστε να εξοικειωθούν οι μαθητές με το θέμα, μεταβαίνουμε με το πούλμαν στην κεντρική πλατεία της πόλης.

Στη συνέχεια χωριζόμαστε σε ομάδες (συνήθως 2) και βαδίζουμε προς την πρώτη στάση που είναι ένα νεοκλασικό κτίριο, διαφορετικό για την κάθε ομάδα (π.χ. μπορεί να είναι το κτίριο του ΚΕΠ ή του παλαιού 1ου Δημοτικού Σχολείου). Εδώ οι μαθητές, που χωρίζονται σε μικρότερες ομάδες των 4-6 μαθητών, παρατηρούν το κτίριο, συμπληρώνουν φύλλο εργασίας και στο τέλος συζητούν τις παρατηρήσεις τους στην ολομέλεια.

Η επόμενη στάση είναι ένας ήσυχος δρόμος της πόλης που παρουσιάζει ενδιαφέρον αρχιτεκτονικό, έχει δείγματα αρχιτεκτονικής διαφορετικών περιόδων αλλά και διαφορετικά είδη λαϊκών νεοκλασικών. Κι εδώ οι μαθητές συμπληρώνουν φύλλο εργασίας που έχει ως στόχο να συστηματοποιήσει τις παρατηρήσεις και καταγραφές τους.

Στη συνέχεια, βαδίζουμε με τις ομάδες μας στην πόλη συναντάμε διάφορα ενδιαφέροντα κτίρια που ‘αφηγούνται’ με το δικό τους τρόπο την ιστορία της πόλης (π.χ. Γαλλική σκάλα, παλαιό ξενοδοχείο, Δημαρχείο, βοηθητικά κτίρια του παλιού σιδηροδρόμου) όπου οι μαθητές βλέπουν παλιές φωτογραφίες και ενημερώνονται για το παρελθόν και το παρόν τους. Ένα ακόμα φύλλο εργασίας αφορά στη σύγκριση δύο βιομηχανικών κτιρίων, ένα πέτρινο από τον 19ο αι. και ένα πιο σύγχρονης βιομηχανικής αρχιτεκτονικής από τσιμέντο. Μερικές φορές εντοπίζουμε την διαδρομή μας στο χάρτη.

Το τέλος του προγράμματος μας βρίσκει στην Πλατεία Καμινευτών, όπου οι μαθητές παίρνουν ένα σενάριο που σχετίζεται με τις κοινωνικές ομάδες που έδρασαν στην πόλη και καλούνται να δημιουργήσουν μια παγωμένη εικόνα. Στο στάδιο αυτό συνήθως όλες οι ομάδες έχουν μαζευτεί στο ίδιο σημείο και παρακολουθούν την διαδικασία προσπαθώντας να μαντέψουν τι απεικονίζει η κάθε παγωμένη εικόνα.

Τα φύλλα εργασίας του προγράμματος:

  • Παρέχουν πληροφοριακό υλικό
  • Έχουν ερωτήσεις, ανοιχτές και κλειστές, που πρέπει να απαντηθούν βάσει παρατηρήσεων, μετρήσεων κτλ.
  • Παρέχουν συγκριτικό υλικό (π.χ. παλιές φωτογραφίες)
  • Αφορούν στα σενάρια τα οποία οι μαθητές καλούνται να αναπαραστήσουν

Ενδεικτικά φύλλα εργασίας:

The event is finished.