Share this:

"/>

“Περιαστικά δάση της Τρίπολης” – Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του ΚΠΕ Καστρίου

Το ΚΠΕ Καστρίου πρόκειται να υλοποιήσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Περιαστικά δάση της Τρίπολης” φιλοξενώντας το 8ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ σχολείο Τρίπολης, στις 14 Δεκεμβρίου.

Κριτήριο επιλογής για την υλοποίηση περιβαλλοντικού προγράμματος με αντικείμενο τα περιαστικά δάση της Τρίπολης αποτέλεσε η ανάγκη να συνδεθούν οι μαθητές/τριες με το φυσικό περιβάλλον που υπάρχει κοντά στην πόλη και στη συνέχεια να δραστηριοποιηθούν για την προστασία και την ανάδειξή του.

Περιγραφή του προγράμματος

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές/τριες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Υλοποιείται από δύο  εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ, ενώ συμμετέχουν και οι συνοδοί-εκπαιδευτικοί με στόχο την επιμόρφωσή τους.

Το επίπεδο των στόχων του προγράμματος, οι προτεινόμενες εργασίες πεδίου, τα φύλλα εργασίας, τα ερωτηματολόγια κ.ά. προσαρμόζονται ανάλογα με την ηλικία των μαθητών/τριών, την εμπειρία τους στην υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων και το χρόνο που μπορούν να διαθέσουν.

Το πρόγραμμα πραγματοποιείται στα εξής πεδία:

α) σε κυκλικό μονοπάτι στο δασάκι των Αγίων Θεοδώρων, το οποίο περνάει από τη δεξαμενή που υδροδοτεί την πόλη,

β) σε μονοπάτι που συνδέει το άλσος Αγίου Γεωργίου με την Αγία Τριάδα,

γ) σε κυκλικό μονοπάτι στο άλσος Παναρκάδων (κοντά στο Παναρκαδικό Νοσοκομείο),

δ) σε μονοπάτι που αρχίζει από το στρατόπεδο Θ. Κολοκοτρώνη και καταλήγει στο εκκλησάκι της Ανάληψης,

ε) σε μονοπάτι από τη Μονή της Επάνω Χρέπας προς την κορυφή του βουνού (όσο το μονοπάτι δεν είναι ανηφορικό).

Σκοπός του προγράμματος

Σκοπός του προγράμματος είναι η γνωριμία με τα περιαστικά δάση της Τρίπολης.

Στόχοι του προγράμματος

Γνωστικοί (γνωστικός τομέας):

Οι μαθητές/τριες:

  • να κατηγοριοποιήσουν τα στοιχεία του δασικού οικοσυστήματος,
  • να καταλάβουν τη χρησιμότητα του δασικού οικοσυστήματος και τους κινδύνους που το απειλούν,
  • να διασαφηνίσουν την έννοια της βιοποικιλότητας.

Δεξιοτήτων (ψυχοκινητικός τομέας):

Οι μαθητές/τριες:

  • να διερευνήσουν τη σχέση των πολιτών με το φυσικό περιβάλλον της πόλης τους,
  • να ερμηνεύσουν φαινόμενα με βάση την παρατήρηση,
  • να διαμορφώσουν κριτικά ερωτήματα,
  • να χρησιμοποιήσουν τις αισθήσεις τους για την αντίληψη του χώρου και του χρόνου,
  • να συμμετάσχουν δημιουργικά σε ομάδες,
  • να αναζητήσουν, να παρατηρήσουν, να συγκρίνουν και να αναγνωρίσουν διάφορα είδη φυτών, χρησιμοποιώντας κλείδες αναγνώρισης και βιβλία,
  • να υπολογίσουν το ύψος και την ηλικία (προσεγγιστικά) των δένδρων,
  • να εκφρασθούν καλλιτεχνικά.

Στάδια του Προγράμματος

Στο πρώτο στάδιο, διερευνάται η σχέση των μαθητών/τριών με το περιαστικό φυσικό περιβάλλον της πόλης τους. Επίσης, με την παρουσίαση του δασικού οικοσυστήματος και τη συμπλήρωση φύλλων εργασίας, καταβάλλεται προσπάθεια να κατανοηθούν τα στοιχεία από τα οποία συνίσταται, η χρησιμότητά του και οι κίνδυνοι που το απειλούν.

Στο δεύτερο στάδιο, οι μαθητές επισκέπτονται το πεδίο. Εκεί, σε ομάδες ή και ατομικά, πραγματοποιούν συγκεκριμένες δραστηριότητες, συμπληρώνουν φύλλα εργασίας, φωτογραφίζουν, σκιτσάρουν, κρατούν σημειώσεις. Μέσα από παιχνίδια δημιουργείται κλίμα εμπιστοσύνης και συνεργασίας, αυξάνεται η παρατηρητικότητα, οξύνονται οι αισθήσεις, καλλιεργείται ο σεβασμός προς τη φύση και αντλείται ευχαρίστηση μέσα από την επαφή μαζί της.

Ενδεικτικές δραστηριότητες: Παιχνίδια εμπιστοσύνης και όξυνσης των αισθήσεων, υπολογισμός της ηλικίας και του ύψους των δέντρων, αναγνώριση φυτών με κλείδες, και δημιουργική έκφραση με ποιήματα, ζωγραφιές ή δημιουργίες με φυσικά υλικά (land art).

Μετά την επίσκεψη στο πεδίο, οι ομάδες ζωγραφίζουν, πραγματοποιούν θεατρικό παιχνίδι, εργάζονται δημιουργικά με το υλικό που έχουν αντλήσει από τη βιωματική προσέγγιση του χώρου και εξάγουν συμπεράσματα ή διατυπώνουν προβληματισμούς.

Στο τρίτο στάδιο, οι μαθητές διερευνούν τη σχέση των πολιτών με τα περιαστικά δάση, τη βιωσιμότητα αυτών των δασών, αλλά και τις ανάγκες των πολιτών.

Με βάση την παρατήρηση, διατυπώνουν κριτικά ερωτήματα: Γιατί; Θα μπορούσε να είναι αλλιώς; Ποιος φέρει την ευθύνη;

Διργανώνουν συζητήσεις για το μετασχηματισμό της πραγματικότητας, με βάση τις αρχές και τις αξίες της αειφορίας.

Στο τέταρτο στάδιο, οι μαθητές/τριες επιλέγουν μια δράση, τη σχεδιάζουν και την υλοποιούν με βάση τις αρχές της εκπαίδευσης για την αειφορία.

  • 00

    days

  • 00

    hours

  • 00

    minutes

  • 00

    seconds