Το ΚΠΕ Ιεράπετρας –Νεάπολης βρίσκεται στην νοτιότερη πόλη της Ευρώπης,την Ιεράπετρα κι άρχισε να λειτουργεί τη σχολική χρονιά 2007-2008.
Στελεχώθηκε με πέντε εκπαιδευτικούς με βασικό σκοπό του την ευαισθητοποίηση τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών σε θέματα οικολογικής ισορροπίας,ποιότητας ζωής και αειφόρου ανάπτυξης.
Η Ιεράπετρα ,η μεγαλύτερη πόλη του νομού Λασιθίου, βρίσκεται χτισμένη στη θέση της αρχαίας Ιεράπυτνας. Είναι η πλέον ηλιόλουστη περιοχή της Ευρώπης με πλούσια ιστορία και πολλές φυσικές ομορφιές,ορεινά χωριά και πεντακάθαρες θάλασσες.
Αποτελεί σπουδαίο οικονομικό κέντρο του νομού Λασιθίου,αφού διαθέτει πολλές μεγάλες και μικρές τουριστικές μονάδες και εξάγει αγροτικά προιόντα θερμοκηπιακών καλλιεργειών σε όλη την Ευρώπη.
Το ΚΠΕ Ιεράπετρας-Νεάπολης απευθύνεται σε μαθητές όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης ,καθώς και σε εκπαιδευτικούς ,αλλά και στην τοπική κοινωνία υλοποιώντας περιβαλλοντικά προγράμματα, σεμινάρια και επιμορφωτικές δράσεις για το περιβάλλον και τον πολιτισμό.
Προγράμματα του ΚΠΕ Ιεράπετρας
1.΄΄Η διατροφή του τόπου μας, διατροφή για τον τόπο μας΄΄
Κύριος στόχος του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση πάνω σε θέματα διατροφικών επιλογών και η υιοθέτηση μιας βιώσιμης διατροφής για την υγεία μας και την υγεία του πλανήτη.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και περιλαμβάνει ,πέρα από θεατρικά εργαστήρια ,κυρίως δράση στην κουζίνα του ΚΠΕ, όπου οι μαθητές συμμετέχουν στην παρασκευή δεκατιανού με αγνά ντόπια υλικά .Επίσης οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τις κρητικές γεύσεις και συνειδητοποιούν την αξία της κρητικής μας διατροφής, που αποτελεί πρότυπο για όλο τον κόσμο. Μαγειρεύουν στον ηλιακό μας φούρνο, σκαρώνουν μαντινάδες με θέμα την αξία της κρητικής διατροφής και αντιλαμβάνονται ότι τελικά οι διατροφικές μας επιλογές επηρεάζουν όχι μόνο την υγεία μας, αλλά και την ίδια την βιωσιμότητα του πλανήτη.
Το πρόγραμμα είναι υποστηρικτικό του Περιφερειακού Θεματικού Δικτύου ’’Διατροφή, Περιβάλλον και Υγεία’’, μοναδικού στην Ελλάδα που συντονίζεται από το ΚΠΕ Ιεράπετρας-Νεάπολης.
2. ΄΄Κλιματική αλλαγή. Το κλίμα αλλάζει, πρέπει να με τρομάζει;΄΄
Στόχος εδώ του προγράμματος είναι να γνωρίσουν οι μαθητές τους ανθρωπογενείς παράγοντες που δημιουργούν την κλιματική αλλαγή και να προβληματιστούν για τις επιπτώσεις που επιφέρει στην ποιότητα ζωής μας και στα φυσικά οικοσυστήματα. Επίσης να προτείνουν λύσεις συμμετέχοντας κι οι ίδιοι στη μείωση του προβλήματος μέσω της αλλαγής των καθημερινών τους συνηθειών.
Το πρόγραμμα αυτό έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για τους μαθητές, λόγω του ότι η περιοχή μας ,όπως κι όλη η νότια Κρήτη αντιμετωπίζουν έντονο πρόβλημα ερημοποίησης και απευθύνεται σε μαθητές Γ,Δ,Ε,ΣΤ δημοτικού σχολείου και μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Περιλαμβάνει εργαστήρια, παιχνίδια ρόλων και περιήγηση στην παλιά πόλη με ποδήλατα ,όπου οι μαθητές σταματώντας σε διάφορα μνημεία της πόλης ,γνωρίζουν την ιστορία της ,μεταφέροντας ταυτόχρονα παντού το μήνυμα για την προστασία του περιβάλλοντος.
3. ΄΄Πεύκα και φρύγανα μαζί΄΄
Παρόλο που η περιοχή μας βρίσκεται σε ξηροθερμική ζώνη και αντιμετωπίζει πρόβλημα ερημοποίησης ,διαθέτει το μεγαλύτερο πευκοδάσος σε όλη την Κρήτη. Το δάσος του Σελάκανου, βορειοδυτικά της Ιεράπετρας ,αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα διασωζόμενα οικοσυστήματα σε όλη την Ευρώπη και τον μεγαλύτερο μελισσοπαραγωγικό τόπο σε όλη την Κρήτη.
Με αφορμή αυτό, αλλά και την καταστροφή χιλιάδων στρεμμάτων δάσους τα τελευταία χρόνια στην πατρίδα μας καθώς και στην περιοχή μας, δημιουργήσαμε το εν λόγω πρόγραμμα, το οποίο αφορά όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Με παρατήρηση στη φύση, παιχνίδια και θεατρικά εργαστήρια οι μαθητές γνωρίζουν το οικοσύστημα του δάσους ,αντιλαμβάνονται την προσφορά του καθώς και τις πιέσεις που δέχεται από τον άνθρωπο. Στο τέλος του προγράμματος οι μαθητές προτείνουν λύσεις για την προστασία του και καθορίζουν τη στάση τους ως ενεργοί πολίτες.
4.΄΄Του κήπου μας οι μυρωδιές΄΄
Σε αυτό το πρόγραμμα, που είναι ειδικά σχεδιασμένο για μαθητές νηπιαγωγείου και Α,Β,Γ δημοτικού, οι μαθητές γνωρίζουν την αξία των βοτάνων της Κρήτης ,αλλά κι όλης της Ελλάδας ,την εύκολη χρήση τους και τα πλεονεκτήματά τους απέναντι στα συμβατικά φάρμακα. Μαθαίνουν να καλλιεργούν τον κήπο και να κάνουν κομποστοποίηση, αλλά και συνειδητοποιούν την αναγκαιότητα της ύπαρξης των πράσινων γωνιών στις πόλεις που αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής μας.
5. ΄΄Ο Εγκέλαδος και η παρέα του΄΄. (Σε αναστολή για το σχολικό έτος 2020-2021)
Το πρόγραμμα είναι αφιερωμένο στις φυσικές καταστροφές και στα φυσικά φαινόμενα και απευθύνεται σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Με δεδομένο ότι η χώρα μας αποτελεί μια εξαιρετικά σεισμογενή περιοχή, δημιουργήσαμε το πρόγραμμα αυτό ,με κύριο στόχο την γνωριμία και την κατανόηση των φυσικών φαινομένων αφενός ,αλλά και την υιοθέτηση σωστής συμπεριφοράς όσον αφορά την διαχείριση του κινδύνου. Οι μαθητές μέσω ασκήσεων ετοιμότητας και διαδραστικών δραστηριοτήτων μαθαίνουν τρόπους προστασίας από τις φυσικές καταστροφές, αλλά και συνειδητοποιούν την αξία της πρόληψης και της σωστής ενημέρωσης που χρειάζεται να έχει ο καθένας από μας.
6. ΄΄Παρά θιν αλός΄΄.
Το πρόγραμμα αυτό είναι αφιερωμένο στην θαλάσσια ζωή και δε θα μπορούσε να λείπει από τα προγράμματά μας, αφού για την περιοχή μας η θάλασσα αποτελεί βασικό πυλώνα ανάπτυξης και δραστηριοποίησης σε όλους τους τομείς.
Αφορά τους μαθητές όλων των τάξεων του δημοτικού σχολείου καθώς και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Πεδίο κατάλληλο οι κοντινές παραλίες της πόλης όπου με ψάρεμα, παιχνίδι και ποικίλες δραστηριότητες οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τον θαλάσσιο πλούτο και συνειδητοποιούν τη στενή σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στους νησιώτες και στην θάλασσα, γνωρίζουν την προσφορά της στη ζωή μας και ευαισθητοποιούνται πάνω σε θέματα θαλάσσιας ρύπανσης. Τέλος, προτείνουν τρόπους προστασίας του θαλάσσιου οικοσυστήματος και αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα προστασίας του από όλους μας.
7. ΄΄Σταλαγματιά,σταλαγματιά,αδειάζει η στάμνα η πλατιά΄΄.
Κατά την διάρκεια του εν λόγω προγράμματος οι μαθητές μαθαίνουν για τον κύκλο του νερού και την σπουδαιότητά του στην διατήρηση της ζωής στον πλανήτη μας, το πλήθος των προβλημάτων που δημιουργούνται από την αλόγιστη κατανάλωσή του και ευαισθητοποιούνται πάνω σε θέματα εξοικονόμησής του από όλους μας.
Το πρόγραμμα αυτό έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για τους μαθητές, λόγω του ότι η περιοχή μας ,όπως κι όλη η νότια Κρήτη αντιμετωπίζουν έντονο πρόβλημα ερημοποίησης και απευθύνεται σε μαθητές Γ,Δ,Ε,ΣΤ δημοτικού σχολείου και μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Ως πεδίο έχει επιλεγεί κυρίως η τεχνητή λίμνη των Μπραμιανών , όπου οι μαθητές γνωρίζουν από κοντά το σημαντικό αυτό έργο που κατασκευάστηκε το 1984 με απώτερο σκοπό την αποθήκευση νερού για την άρδευση των θερμοκηπιακών καλλιεργειών της Ιεράπετρας. Σε μια περιοχή όπως η Ιεράπετρα, όπου οι βροχοπτώσεις είναι λίγες, λόγω του ότι ανήκει στην ξηροθερμική ζώνη, όμως η οικονομία της βασίζεται στην θερμοκηπιακή καλλιέργεια, αυτό το πρόγραμμα αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα. Επίσης, μέσω της παρατήρησης και διαφόρων δραστηριοτήτων στο πεδίο , οι μαθητές συνειδητοποιούν την σπουδαιότητα του υγρότοπου αυτού όσον αφορά την βιοποικιλότητα ,καθώς αποτελεί σταθμό για τα μεταναστευτικά πουλιά που διαχειμάζουν εκεί.
8) ΄Ένα πρωινό παρέα με τον Μπραμιανούλη.΄΄
Το πρόγραμμα αυτό αφορά τους μαθητές των μικρότερων τάξεων Δημοτικού (Α, Β & Γ) και του νηπιαγωγείου και ασχολείται επίσης με το πρόβλημα της μη ορθολογικής χρήσης του νερού, με τη ρυπανσή του και φυσικά σκοπό έχει την ευαισθητοποίηση των παιδιών όσον αφορά την οικονομία στην χρήση του.
Με θεατρικά εργαστήρια, παραμύθι και φυσικά επίσκεψη στην λίμνη των Μπραμιανών , όπου και εδώ έχει επιλεγεί ως πεδίο δράσης και έρευνας ,οι μαθητές γνωρίζουν από κοντά τους οργανισμούς που ζουν στην λίμνη, μελετούν την χλωρίδα που υπάρχει εκεί ,γνωρίζουν τον κύκλο του νερού και αντιλαμβάνονται την σημασία που έχει ένα τόσο μεγάλο έργο για την περιοχή τους. Τέλος, αντιλαμβάνονται ότι τα αποθέματα του υδάτινου δυναμικού δεν είναι ανεξάντλητα και οφείλουμε να τα διαφυλάσσουμε.
9. ΄΄Διαχείριση Απορριμάτων, το μεγάλο τους ταξίδι.΄΄ (Σε αναστολή για το σχολικό έτος 2020-2021)
Το πρόγραμμα αυτό αφορά τους μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και είναι αφιερωμένο στο μεγάλο θέμα της παραγωγής και της διάθεσης των απορριμμάτων .
Με μια σειρά από δραστηριότητες, όπως θεατρικό παιχνίδι, παιχνίδι ρόλων και κατασκευές, οι μαθητές αντιλαμβάνονται την άμεση σχέση του καταναλωτικού τρόπου ζωής και της υπερπαραγωγής απορριμμάτων, την επιβάρυνση που προκαλούν στον πλανήτη μας και την ανάγκη αλλαγής της καταναλωτικής μας συμπεριφοράς.
Επίσης, μαθαίνουν να κάνουν ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση, προτείνουν λύσεις μείωσης των απορριμμάτων και αποκτούν θετική στάση ως προς τον επαναπροσδιορισμό των αναγκών και των αξιών τους.
10. ΄΄Ιχνηλατώντας τη βιωσιμότητα της πόλης μου΄΄
Το πρόγραμμα αυτό που απευθύνεται σε μαθητές όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, έχει δύο άξονες. Ο πρώτος αφορά την διερεύνηση από τους μαθητές της ιστορίας της πόλης ,των μνημείων και της πολιτιστικής τους κληρονομιάς κι από την άλλη την ενημέρωση για το πώς πρέπει να γίνεται ο σχεδιασμός μιας πόλης ώστε να γίνεται καλύτερη η επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων και με λιγότερο περιβαλλοντικό κόστος.
Οι μαθητές μέσω ειδικά σχεδιασμένων δραστηριοτήτων καταγράφουν και ερευνούν, ανακαλύπτουν και μελετούν την ιστορία της πόλης ανά τους αιώνες, αλλά και ασχολούνται με τρόπους βελτίωσης της κατοικίας τους και γνωρίζουν τρόπους με τους οποίους μπορούμε να βελτιώσουμε το μικροκλίμα της πόλης μας μέσα από κατάλληλες επιλογές δομικών υλικών και πρασίνου .Επίσης πληροφορούνται τρόπους με τους οποίους μπορούμε να εξοικονομήσουμε ενέργεια σε ένα κτίριο, διερευνούν τις δυνατότητες μετακίνησης στην πόλη τους και τα προβλήματα που απορρέουν από τη μετακίνηση με τα Ι.Χ., προτείνοντας τρόπους οικολογικής μετακίνησης.
Ως πεδίο προτείνουμε την παλιά πόλη της Ιεράπετρας με τα σημαντικά ιστορικά μνημεία, αλλά εναλλακτικά μπορεί να αποτελέσει οποιοδήποτε σημείο της πόλης το οποίο γειτνιάζει με την σχολική μονάδα με την οποία υλοποιούμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Ιεράπετρα 72200
Ελλάδα