Share this:

"/>

Επίσκεψη της Υπουργού Νίκης Κεραμέως στο ΚΕΠΕΑ Δραπετσώνας – Απολογισμός δράσης

Η Υπουργός Παιδείας & Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως παρευρέθηκε σήμερα, 15 Μαρτίου 2022, στο χώρο του Κέντρου Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία Δραπετσώνας και συμμετείχε ενεργά στην επιμορφωτική ημερίδα με θέμα «Παίζω, ερευνώ, μαθαίνω για τη Ζωή στο Νερό (Στόχος 14, Ατζέντα 2030 του ΟΗΕ)», που συνδιοργανώθηκε από το ΚΕΠΕΑ Δραπετσώνας και το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Λασκαρίδης.

Η συμμετέχουσα σχολική μονάδα ήταν το 1ο Δημοτικό σχολείο Νέου Ηρακλείου Αττικής και συγκεκριμένα οι μαθητές ήταν της Πέμπτης τάξης.

Οι δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της ημερίδας προσέγγισαν το ζήτημα της βιωσιμότητας των θαλασσών και των θαλάσσιων πόρων, όπως καταγράφεται στην Ατζέντα 2030 (17 Στόχοι της Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ) και τον Στόχο 14 «Ζωή στο Νερό», από τη σκοπιά αξιών όπως της κοινής ευθύνης και του ενεργού πολίτη. Εστιάζουν στη θαλάσσια ρύπανση από πλαστικά και ειδικά στη ρύπανση από πλαστικά μιας χρήσης (SUPs).

Το πρόγραμμα της ημερίδας εμπεριείχε βιωματικά εργαστήρια από τα εκπαιδευτικά προγράμματα του ΚΕΠΕΑ Δραπετσώνας («Εισαγωγή στους 17 Στόχους της ΒΑ του ΟΗΕ» και «Μια θάλασσα για μας και τις μελλοντικές γενιές: ρύπανση από πλαστικά») και από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Λασκαρίδης («Στον αφρό και τον Βυθό») αλλά και επίσκεψη-μελέτη πεδίου βιωματικού και διαδραστικού χαρακτήρα στο Λιμανάκι Αγ. Νικολάου στο Κερατσίνι.

Στον χώρο του ΚΕΠΕΑ Δραπετσώνας, κατόπιν των χαιρετισμών της Υπουργού Παιδείας & Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως, του Προέδρου του Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης Κώστα Δέρβου, της Εκτελεστικής Διευθύντριας του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Λασκαρίδης Αγγελικής Κοσμοπούλου, του Βουλευτή Β΄Πειραιά Κωνσταντίνου Μαρκόπουλου και του Δημάρχου Κερατσινίου – Δραπετσώνας Χρήστου Βρεττάκου, οι μαθητές του 1ου Δημοτικού σχολείου Νέου Ηρακλείου Αττικής συμμετείχαν μαζί με την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως και με την καθοδήγηση της Παιδαγωγικής ομάδας του ΚΕΠΕΑ σε έναν καταιγισμό ιδεών σχετικά με τα προβλήματα που πλήττουν τον πλανήτη μας, ενημερώθηκαν για τους 17 στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και εστίασαν στο στόχο 14 “Η ζωή στο νερό”. Συμμετείχαν επιτυχώς σε σχετικό με το περιεχόμενο των 17 στόχων κουίζ μαζί με την Υπουργό και αμέσως μετά παρακολούθησαν την εποικοδομητική διαδραστική παρουσίαση της Υπεύθυνης της παιδαγωγικής ομάδας του ΚΕΠΕΑ, Σταυρούλας Τριανταφύλλου.

Τον λόγο στη συνέχεια είχε η περιβαλλοντική ομάδα του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Λασκαρίδης, Νίκος Μυσιρλάκης, Ιωάννα Ντίνου, Ιωάννα Αλεξιάδου και Λίνα Χριστοπούλου, με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Στον αφρό και τον Βυθό». Πιο συγκεκριμένα, στη δραστηριότητα “Εναλλακτικές λύσεις και σενάρια σε παζλ “Οι ιστορίες της «ζωής» τριών πλαστικών μίας χρήσης (ποτήρι, καλαμάκι, σακούλα) αποτυπώνονταν σε μεγάλα κομμάτια παζλ τα οποία είχαν τη ευκαιρία τα παιδιά να τοποθετήσουν με τη βοήθεια της Υπουργού στη σωστή σειρά, προκειμένου να κατανοήσουν με ποιον τρόπο συσσωρεύονται τα συγκεκριμένα πλαστικά στο οικοσύστημα και παράλληλα να προσδιορίσουν τους τρόπους αποφυγής χρήσης και εναπόθεσης των πλαστικών μίας χρήσης στο φυσικό περιβάλλον. Στη συνέχεια, κάθε παιδί έγραψε μια προσωπική ατομική υπόσχεση στο περιβάλλον σε ένα χαρτί σχηματίζοντας μια αλυσίδα υποσχέσεων με τη συμμετοχή και της Υπουργό, στο πλαίσιο της δραστηριότητας “Ημερολόγιο υποσχέσεων”.

Προσομοίωση της μελέτης πεδίου πραγματοποιήθηκε στο περιβάλλοντα χώρο του ΚΕΠΕΑ, όπου τα παιδιά μαζί με την Υπουργό πραγματοποίησαν επιστημονικές μετρήσεις αξιολόγησης νερού σε δείγματα από το λιμάνι του Πειραιά. Χρησιμοποίησαν δείκτες προσδιορισμού πολλών χρήσιμων παραμέτρων ποιότητας νερού όπως PH, θολερότητα, νιτρικά κ.α.

Κατόπιν, οι μαθητές παρακολούθησαν ένα εκπαιδευτικό κουκλοθέατρο με θέμα “Η ιστορία μιας πλαστικής σακούλας”. Επρόκειτο για τη βουβή αφήγηση της ιστορίας μίας πλαστικής σακούλας και τα προβλήματα που δημιουργεί τόσο στον αέρα όσο και στον βυθό. Στο τέλος της ιστορίας δόθηκε η εναλλακτική λύση περνώντας μηνύματα για τη μείωση των πλαστικών μίας χρήσης και την επαναχρησιμοποίηση. Αμέσως μετά, τα παιδιά έπαιξαν το “Παιχνίδι Ανακάλυψης”, όπου επέλεξαν τυχαία ένα απόρριμμα από μία τσάντα απορριμμάτων και επινόησαν μία ιστορία σχετικά με την προέλευση του απορρίμματος που επιλέξανε. Τέλος, στο “Παιχνίδι ερωτήσεων”, τα παιδιά εμπέδωσαν τις γνώσεις που απέκτησαν απαντώντας σε ερωτήσεις και κουίζ (1. Ποιος κάνει τι;: παιχνίδι με κάρτες μέσω του οποίου οι μαθητές κλήθηκαν να διαχωρίσουν την ευθύνη των επιχειρήσεων, του κράτους αλλά και του πολίτη, απέναντι στο ζήτημα της πλαστικής ρύπανσης και 2. Τι γνωρίζουμε για τον νέο νόμο απαγόρευσης πλαστικών μιας χρήσης;: Οι μαθητές απάντησαν σε ερωτήσεις που αναγράφονται σε κάρτες, μέσα από τις οποίες εξήγαγαν συμπεράσματα για τη χρονογραμμή κανονισμών που διέπουν το νέο νόμο περί απαγόρευσης πλαστικών μιας χρήσης).

Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με τη μελέτη πεδίου στο λιμανάκι Κερατσινίου.

Η επίσκεψη πεδίου στο Λιμανάκι Κερατσινίου εμπεριείχε δραστηριότητες για τους μαθητές όπως

  • η παρατήρηση του γύρω παράκτιου περιβάλλοντος,
  • ο εντοπισμός των πηγών ρύπανσης και των τρόπων εισόδου των ρύπων στο θαλάσσιο περιβάλλον,
  • η διερεύνηση χαρακτηριστικών του πεδίου (βαθμός ρύπανσης, θολερότητα υδάτων,μορφολογία πυθμένα, είδη υφιστάμενης χλωρίδας και πανίδας) και
  • η παρατήρηση της υφιστάμενης πετρελαιοκηλίδας που προσωρινά περιορίζεται με τη χρήση πλωτήρων
  • καταγραφή τιμών των παραμέτρων αξιολόγησης του νερού σε βάση δεδομένων (tablet)

Μέσα από τη βιωματική διαδικασία της μελέτης πεδίου και την προσέγγιση της επιστήμης των πολιτών, τα παιδιά απέκτησαν επάρκεια γνώσεων για την περιβαλλοντική κατάσταση του προκείμενου παράκτιου οικοσυστήματος ενώ ευαισθητοποιήθηκαν – κινητοποιήθηκαν για τη μείωση των πλαστικών μιας χρήσης.

Με το συνδυασμό διαδραστικών παρουσιάσεων και παιχνιδιών τα παιδιά ενημερώθηκαν πρακτικά και ολοκληρωμένα για την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική ατζέντα ενώ συνειδητοποίησαν το πραγματικό περιβαλλοντικό κόστος των πλαστικών μιας χρήσης και γιατί χρήζουν αντικατάστασης από φιλικά προς στο περιβάλλον υλικά.

Η θεματική και ευρύτερη προσέγγιση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που παρουσιάστηκαν στην ημερίδα ενίσχυσαν, μέσα από ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες, τις δεξιότητες των μαθητών για Συνεργασία, Επικοινωνία, Κριτική Σκέψη και Δημιουργικότητα. Επιπλέον, το πρόγραμμα ήταν σε συνάφεια με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και πιο συγκεκριμένα με τον θεματικό κύκλο «Φροντίζω το Περιβάλλον».

Ευχαριστούμε θερμά την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως για την παρουσία και την ενεργή συμμετοχή της σε μια τόσο επίκαιρη επιμορφωτική ημερίδα σχετικά με τη θαλάσσια ρύπανση και τα πλαστικά μιας χρήσης.

Επιπλέον ευχαριστούμε το ΚΕΠΕΑ Δραπετσώνας για τη φιλοξενία και την πολύτιμη συμβολή της παιδαγωγικής ομάδας του, τόσο στη διαμόρφωση του προγράμματος όσο και στην επιλογή εκπαιδευτικού υλικού.

Ευχαριστούμε το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Λασκαρίδης για την εποικοδομητική συνεργασία, τη διοργάνωση του προγράμματος της ημερίδας μαζί με το ΚΕΠΕΑ Δραπετσώνας και την προσφορά του εκπαιδευτικού του υλικού.